Jak reklamovat vyúčtování služeb v bytě
08. 05. 2019

Jak reklamovat vyúčtování služeb v bytě

Řada služeb spojených s bydlením se platí zálohově. Ať už bydlíte ve vlastním, družstevním či nájemním bytě, nemusíte být spokojeni s vyúčtováním zálohových úhrad. V takovém případě můžete požadovat vysvětlení či podat reklamaci. U koho stížnost uplatnit a jak vyúčtování reklamovat? Co dělat, když se roční vyúčtování opozdí?

Rozsah poskytovaných služeb se v jednotlivých bytech liší – v běžném panelovém domě jde nejčastěji o dodávky tepla a vody, odvádění odpadních vod, provoz výtahu, odběr elektřiny pro osvětlení společných prostor, poplatky za odvoz komunálního odpadu a úklid. Ať už zajišťuje služby kdokoli, po skončení zúčtovacího období se vyúčtovávají zálohové platby za služby podle jejich skutečné spotřeby a nákladů. Výsledkem vyúčtování je tedy přeplatek či nedoplatek.

Zúčtovací období zpravidla činí 12 měsíců. Ten, kdo služby zajišťuje, tedy podle konkrétní situace dodavatel elektřiny či plynu, společenství vlastníků jednotek, družstvo či u nájmu bytu pronajímatel, musí vyúčtování doručit příjemci služeb (tedy vlastníku bytu či jeho nájemci v případě, že se jedná o nájem bytu nebo o družstevní byt) nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období. Toto období bývá většinou od ledna do prosince, proto do konce dubna může příjemce služeb očekávat roční vyúčtování.

Pokud jde o nájemní bydlení, je v nájemní smlouvě obvykle stanoveno, jaké služby bude pronajímatel nájemci zajišťovat. Při určení rozsahu zajišťovaných služeb hraje roli i vybavení bytu. Pokud je v nájemním bytě plynový kotel, je na dohodě mezi pronajímatelem a nájemcem, kdo z nich uzavře smlouvu o dodávkách plynu. Zde záleží i na době trvání nájmu. U nájmů na dobu neurčitou nebo trvajících několik let je výhodnější, když smlouvu s dodavatelem energií uzavře přímo nájemce. U nájmů trvajících jen několik málo měsíců se to s ohledem na administrativní zátěž nemusí vyplatit.

Příjemce služeb může požádat o nahlédnutí do podkladů k vyúčtování a má právo si vyžádat doložení nákladů na jednotlivé služby a požadovat vysvětlení, jakým způsobem byly služby rozúčtovány a jak byly stanoveny zálohy na služby. Zároveň mu musí být umožněno pořídit si kopie podkladů k vyúčtování. Do 30 dnů ode dne doručení vyúčtování také může proti němu podat námitky. Na vyřízení je pak stanovena lhůta 30 dní počítaná od doručení námitek.

Zpozdí-li se vyúčtování služeb nebo vyřízení námitek, má příjemce služeb právo, aby mu ten, kdo služby zajišťuje, zaplatil pokutu, maximálně ve výši 50 Kč za každý den zpoždění. Na pokutu nevznikne nárok, jestliže například pronajímatel sám obdržel vyúčtování služeb nebo podklady k němu v takovou dobu, že nemohl vyúčtování včas nájemci předložit nebo vyřídit námitky. Ovšem samozřejmě pronajímatel musí postupovat co nejrychleji.

Zvláštní pravidla ohledně vyúčtování platí pro dodávky plynu a elektřiny. Řídí se zákonem, ale i smlouvou o dodávkách energií a obchodními podmínkami. Informace o způsobu uplatnění reklamace lze často najít na internetových stránkách dodavatele. Dodavatelé někdy vyzývají zákazníky, aby reklamovali vyúčtování telefonicky prostřednictvím zákaznické linky. Ty lze využít pro získání prvotní informace, ovšem pak by měla následovat písemná reklamace, abyste měli důkaz o podání a obsahu uplatněné reklamace.

Dodavatel energií musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Uzná-li ji za oprávněnou, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Nedodrží-li tuto lhůtu v případě reklamace vyúčtování elektřiny, vzniká odběrateli právo na náhradu 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč. U plynu se jedná o náhradu 750 Kč za každý den prodlení, maximálně však 7 500 Kč.

Jestliže dodavatel elektřiny či plynu nevyřídí reklamaci ke spokojenosti zákazníka nebo tak neučiní ve stanovené lhůtě, může se zákazník obrátit na Energetický regulační úřad. Případně může být vyúčtování elektřiny a plynu předmětem soudního sporu, tak jako vyúčtování ostatních služeb. Ovšem je třeba upozornit, že podání reklamace nezbavuje povinnosti zaplatit případné nedoplatky na službách. Pokud se později ukáže, že reklamace je oprávněná, případně dojde k dohodě, bude neoprávněně fakturovaná částka vrácena.

 

Zdroj: www.dtest.cz

Ivana Bondareva Dubnová
Autor: Ivana Bondareva Dubnová

Na počátku mojí profese byla osudová srážka s člověkem, který si říkal (a dodnes říká) hypoteční poradce. Měla jsem v plánu vzít si hypotéku na nákup dvou investičních bytů v Praze. "Jasně, umím všechno, i nemožné," tvrdil tenhle chlapík a já mu uvěřila. Během tří měsíců moje plány málem skončily naprostým krachem, protože nejenže můj "poradce" hypotékám v podstatě nerozuměl, ale ještě navíc se o proces schvalování v bance vůbec nestaral. Výsledkem bylo, že kvůli špatně podané žádosti a nesprávně doloženým dokumentům banka moji žádost zamítla, zatímco já měla na krku úhradu rezervačních poplatků a zálohy prodávajícímu v celkové částce přes čtvrt milionu korun. Nejvíc mě dostalo, že můj osud pustil pan poradce z rukou jak špinavý hadr a odmítl se dál starat.

Měla jsem štěstí v neštěstí. Ten den, kdy jsem odjížděla celá psychicky zhroucená z banky, kde mi řekli, že pan poradce je nezodpovědný neschopa, mi dal kdosi telefon na jinou hypoteční poradkyni. Společnými silami jsme mojí hypotéku zvládly. Paní mi zachránila spoustu peněz a hlavně moji budoucnost.

Zažila jsem na vlastní kůži, jak může špatný poradce nedozírně poškodit svého klienta. A taky jsem cítila, jaké to je spolupracovat s profesionálem. Proto, když mi tato hypoteční poradyně nabídla spolupráci, neváhala jsem ani vteřinu a kývla.

Dnes i já, po několika letech, pomáhám svým klientům s jejich penězi. Zajišťuji jim hypotéky, radím s investicemi a pojišťuji jejich zdraví i majetek. I ke mně dnes přicházejí lidé s nervy v koncích, protože je jejich dosavadní poradce přivedl do svízelné situace a odmítl ji řešit.

Této profesi se i v dnešní době věnuje celá řada rádoby "odborníků", kteří vědomě či z neznalosti prodávají nevhodné nebo špatně nastavené finanční produkty. Ptáte se jak se bránit ? Posuzujte své poradce podle toho, jak přemýšlí o Vašich penězích. V praxi je samozřejmě velmi obtížné toto zjistit předem , ale právě kvůli tomu je zde tento web. Všechny rady a doporučení, které zde najdete, jsou vyzkoušené v praxi a mají svůj základ v logickém přemýšlení o životě a penězích.

Tento web Vám pomůže vyznat se ve složitém světě finančních produktů. Stačí si přečíst několik článků na tomto webu a uvidíte, že základní přehled se Vám dostane pod kůži velmi rychle. Žádný "finanční poradce" pak nebude mít šanci Vás jakkoli obalamutit. Profese finančního poradenství v ČR utrpěla mnoho šrámů.

Pokud jste dočetli až sem, máte můj obdiv. Děkuji Vám :-) 

Pokud Vás cokoliv dalšího zajímá, využijte kontaktů na tomto webu. Ráda se s Vámi sejdu u kávy.